ACV

11.3.5. geen outplacement bij medische overmacht: invoering terug Naar werk-FONDS [1595]

Vanaf 1 april 2024 moet de werkgever die de arbeidsovereenkomst beëindigt wegens medische overmacht, geen outplacementbegeleiding meer aanbieden. In plaats daarvan moet hij wel een bijdrage storten aan het ‘Terug Naar Werk-fonds’ (‘TNW-fonds’).

11.3.5.1. Aangifte en betaling door de werkgever

De werkgever moet binnen een termijn van 45 dagen nadat de arbeidsovereenkomst werd beëindigd:

  • een aantal identificatiegegevens bezorgen aan het RIZIV over zichzelf en de betrokken werknemer (o.a. naam, RSZ-gegevens, ...)
  • een bijdrage van 1.800 euro betalen aan het ‘TNW-fonds’.


De aangifte van de identificatiegegevens zal gebeuren via elektronische weg aan het RIZIV. Indien dat niet mogelijk is, dan kan dat nog op papier gebeuren aan de hand van een model dat ter beschikking staat op de website van het RIZIV.

Na ontvangst van de identificatiegegevens verstuurt het RIZIV een uitnodiging naar de werkgever tot betaling van 1.800 euro aan het TNW-fonds. Werkgevers die die verplichting niet nakomen riskeren een administratieve geldboete van 200 euro tot 2.000 euro (of een strafrechtelijke geldboete van 400 euro tot 4.000 euro).

Via dat TNW-fonds kunnen de werknemers wiens arbeidsovereenkomst werd beëindigd wegens medische overmacht, alsook bepaalde andere arbeidsongeschikte personen, een beroep doen op gespecialiseerde coaching of loopbaanbegeleiding met het oog op sociaalprofessionele re-integratie.

11.3.5.2. Aanvraag door de gerechtigde

Twee groepen gerechtigden komen in aanmerking om een tussenkomst via het TNW-fonds te genieten:

  • Werknemers wiens arbeidsovereenkomst eenzijdig door de werkgever beëindigd werd wegens medische overmacht conform de wettelijke procedure, vanaf 1 april 2024. De werknemer moet de aanvraag tot tussenkomst van het fonds binnen een termijn van 6 maanden na het einde van de arbeidsovereenkomst indienen.

Opmerking: indien de beëindiging van de arbeidsovereenkomst wegens medische overmacht door de werkgever tussen 1 april 2024 en 1 juli 2024 plaatsvond, is er een uitzondering op die termijn. De aanvraag moet dan ten laatste gebeuren op 2 januari 2025.

  • Werknemers en werkzoekenden die in invaliditeit zijn (d.w.z. langer dan een jaar arbeidsongeschikt).
    Opmerking: voor deze groep is een tussenkomst maar mogelijk vanaf 1 april 2025 én in zoverre er financiële middelen beschikbaar zijn.

De gerechtigde moet de aanvraag richten tot de Dienst voor Uitkeringen van het RIZIV.
Die aanvraag kan zowel online gebeuren bij het RIZIV als via een papieren formulier dat gedownload kan worden op diezelfde website.

In principe neemt de bevoegde dienst een beslissing binnen de 45 dagen vanaf de dag volgend op de dag van de aanvraag, tenzij er bijkomende inlichtingen worden gevraagd.

Bij een positieve beslissing van het RIZIV ontvangt de gerechtigde een unieke bon van 1.800 euro, die kan worden ingewisseld voor hulp en begeleiding op maat bij een erkende gespecialiseerde dienstverlener.

Die bon is 6 maanden geldig vanaf de voorziene datum waarop de dienstverlening op maat start (indien die door de gerechtigde werd vermeld in de aanvraag) of – bij gebreke aan die datum – vanaf de datum van de positieve beslissing.

Indien de aanvraag wordt geweigerd zal de gerechtigde per aangetekende zending op de hoogte worden gebracht van die negatieve beslissing.

Als er op het ogenblik van de aanvraag onvoldoende financiële middelen ter beschikking zijn in het Fonds zal de betrokkene op een wachtlijst komen. De gerechtigde wordt daarvan op de hoogte gebracht. Op die wachtlijst zullen de werknemers wiens arbeidsovereenkomst werd beëindigd wegens medische overmacht steeds voorrang hebben op de gerechtigden in invaliditeit. Elke drie maanden zullen betrokkenen op de hoogte worden gesteld van hun precieze plaats op de wachtlijst.

11.3.5.3. Erkenning en verplichtingen van gespecialiseerde dienstverleners

Dienstverleners moeten aan een reeks verplichtingen voldoen en moeten een erkenning krijgen van het RIZIV vóór zij kunnen optreden als dienstverlener in het kader van het TNW-fonds.


11.3.5.4. Modaliteiten van betaling aan de erkende dienstverlener

Om de betaling van de verstrekte dienstverlening te bekomen, moet de dienstverlener een aanvraag indienen bij de Dienst voor uitkeringen van het RIZIV.
Bij de aanvraag moet een overzicht van de verstrekte dienstverlening en de bon van de gerechtigde worden gevoegd.
De aanvraag gebeurt online of via een papieren formulier.

11.3.5.5. Problemen en aandachtspunten

Enkel de werknemers van wie de arbeidsovereenkomst eenzijdig door de werkgever werd beëindigd wegens medische overmacht hebben recht op een tussenkomst vanuit het TNW-fonds (dus niét indien de werknemer zelf de overmacht heeft ingeroepen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen of wanneer de overmacht gezamenlijk door werkgever en werknemer werd ingeroepen ter beëindiging).

Om aanspraak te kunnen maken op een tussenkomst van het TNW-fonds is bovendien vereist dat de betrokkene arbeidsongeschikt is in de zin van de ziektewetgeving, d.w.z. minstens 66% arbeidsongeschikt.

Laatst aangepast op: 04-07-2024